KDYŽ CHCI PRACOVAT DOMA

19.7.2007 | Vladimír Iliev | Inspirace pro bydlení | Komentářů 0 |

Domácí pracovna dnes často světácky nazývaná Home Office je místo, které si dříve nebo později pořídíte, pokud dojdete k názoru, že se vám lépe pracuje v blízkosti vaší rodiny.

Možná, že patříte mezi ty, kteří nemají „padla“ s odchodem ze zaměstnání, ale ve své obživě musí pokračovat ještě doma. Kromě své kanceláře tak máte svůj pracovní kout jako součást vaší domácnosti a můžete tak vydělávat peníze z tepla domova, což oceníte například v době chřipkových epidemií. Jak ale zařídit svoje pracovní místečko tak, aby nenarušilo zóny, které vaši blízcí používají k zábavě nebo k relaxaci?


Místnost plná světla




Ideální je, pokud můžete vaší pracovně věnovat celou místnost. Malé byty ale nutí člověk ke kompromisům a pak se musíte pokojit s pracovním koutem. Ten ale v zádném případě nesmí být temný. Dostatek světla je v takovém případě tou první věcí, na kterou musíte dávat pozor. Světlo by přitom nemělo na pracovní plochu dopadat zpříma, ale ze strany. Další nezbytností je neoslňující stolní lampa, pro praváky svítící z levé strany, pro leváky naopak.Spodní hrana lampy má být níže než rovina očí, aby vás světlo neoslepovalo. Funkční osvětlení dopadá za monitor. Světelný kontrast mezi okolím a monitorem nesmí být velký, aby neunavoval oči. Lampa by měla proto poskytovat možnost nastavení výšky nad pracovní plochu, měla mít otočné stínítko, zdroj světla zapuštěný do stínítka tak, aby nepřesahoval jeho okraj a i případně předřadník, který hlídá kolísání světla a umožňuje volbu jeho odstínu. Nesmíte ale zapomenout na centrální světlo. Pracovna by měla být dobře osvětlena i například lustrem.

Kdo židli má bydlí


Sedavá kancelářská práce vyžaduje kvalitní židli a to platí i pro vaší domácí pracovnu. Tady rozhodně nešetřete a pořiďte si kvalitní otočnou židli. Zvlášť, pokud prací doma trávíte podstatnou část pracovního dne, potřebujete dobře sedět, jinak na svých zádech brzy poznáte, jaké chyby jste se dopustili. Pracovní židle musí mít nastavitelnou výšku sedadla. To by mělo být vzadu mírně vyvýšené a vpředu zaoblené. Dále je třeba, aby pracovní židle byla dostatečně široká. Při nákupu bychom se proto měli přesvědčit, zdali nás židle netlačí do stehen, což by bránilo vhodnému prokrvování končetin. Nesmí u ní chybět podpěry rukou, protože snižují nápor na páteř a ramenní svaly, a polohovatelná opěrka na záda. Ta je v ideálním případě ergonomicky tvarovaná a podpírá páteř zejména v bederní oblasti. Pro uvolnění napětí zad slouží houpací mechanismus s aretací v základní poloze a nastavitelnou silou protiváhy Židle by rozhodně měla být stabilní. Velmi praktická je podnož na kolečkách. Ty je dobré volit s brzdným systémem. Kvalitní typy židlí mají pětiramenné podnoží s volitelnými kolečky na hladký nebo hrubší povrch.

Pod vázu stůl


Dostatečně velká pracovní plocha pohodu při práci, a tím i výkon, významně ovlivní. Proto zde platí, čím větší stůl, tím lepší. Při nedostatku místa je možné rozšířit si pracovní plochu pomocí přídavných sklápěcích desek. Předpokládejme, že vaše domící kancelář bude mít počítač, tiskárnu, telefon a více či méně velkou hromadu papírů, brožurek, seznamů a podobného papírování. Pak je pro vás vhodný psací stůl ve tvaru písmene L. Vhodné je tento typ stolu kombinovat s takzvaným PC stolem, který má výsuvnou poličku neboli podvěs na klávesnici a vzadu lišty, které skryjí kabely. Spojovací roh využijeme k umístění monitoru, horní okraj monitoru by měl být ve výšce vašeho obočí ve vzdálenosti na délku ramen. Širší část stolu používáme na psaní, užší na telefon, fax, scanner a jiné doplňky. Výškový rozdíl mezi deskou stolu a sedací plochou židle by měl být zhruba 27 – 29 cm. Vhodné jsou stoly, u kterých se dá výška pracovní plochy regulovat. Neměla by ale být menší než 70 cm a větší než 75 cm. Pracovní stůl lze doplnit kontejnerem se zásuvkami. Takové řešení má tu výhodu, že kontejnery na kolečkách, které se po skončení práce mohou schovat pod stůl a při práci poslouží jako pomocná pracovní a odkládací plocha.

Sešívačka v pytli


Při navrhování pracovny byste měli vzít do úvahy i ostatní vybavení, bez kterého se při práci neobejdete. Sem patří hodiny, koš na papír, pořadače a police na knihy případně knihovna. Ta může plnit zároveň funkci zástěny a oddělovat pracovní kout od ostatního prostoru. Na drobné předměty jako je sešívačka, zásobník se svorkami, lepící lístečky a podobně výborně poslouží závěsné textilní pytle. Mobilní policové sestavy použijeme na dělení prostoru a zároveň budou plnit svoji prvotní funkci.



Text: Vladimír Iliev





Diskutovat Tisknout článek

Hodnocení článku

hlasů: 9

Diskuze

Článek KDYŽ CHCI PRACOVAT DOMA zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

počet příspěvků: 0

Zobrazit diskuzi » Přidat příspěvek

Najděte si své bydlení

Vybírejte z více jak 114000 nemovitostí v ČR

Nemovitost

Kraj

Obsahuje text

Poradna

Legislativa

 Poradce Hyperbydlení

Vaše dotazy zodpoví
Poradce Hyperbydlení

Otázek: 115 Vložit dotaz

veletrhy

Veletrhy - foto, Finále golfové sezóny!, Hyperbydleni.cz

Finále golfové sezóny!

18.09.2017

Tento pátek 22.9. golf, motorky, vrtulník a...

Veletrhy - foto, Nenechte si ujít mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH, Hyperbydleni.cz

Nenechte si ujít mezin...

14.09.2017

Blíží se čas jednoho z nejoblíbenějších a...

Veletrhy - foto, Vše pro stavbu a interiér najdou návštěvníci na březnovém souboru veletrhů, Hyperbydleni.cz

Vše pro stavbu a inter...

01.03.2017

Stovky českých i zahraničních společností se...

Veletrhy - foto, Nakupte dárky na Vánoce na největším předvánočním veletrhu STŘÍBRNÉ VÁNOČNÍ DNY, Hyperbydleni.cz

Nakupte dárky na Vánoc...

29.11.2016

Chcete pořídit svým nejbližším pod stromeček...

Další veletrhy »

Články z našich webů

vlevo
vpravo